Veelgestelde vragen PKI certificaat
Op zoek naar een PKIoverheid-certificaat? Bekijken de veelgestelde vragen en antwoorden rondom het PKI certificaat. Heb je andere vragen? Neem gerust contact op.
Er zijn vier vertrouwensdienstverleners (TSP’s) van PKIoverheid-certificaten:
Digidentity: Driejarig PKIoverheid-certificaat € 530 (via ons krijgt u 20 euro korting!)
KPN: Driejarig PKIoverheid-certificaat € 599 (via ons krijgt u 50 euro korting!)
QuoVadis: prijs op aanvraag
Cleverbase: prijs op aanvraag
Als u gegevens wilt insturen naar de overheid (zoals btw-aangifte, opgave ICP of inkomstenbelasting) doet u dit met SBR en Digipoort. U moet bij verzending naar Digipoort een PKIoverheid-certificaat hebben.
Verstuur uw aangiftes daarom via een gecertificeerd aangifteprogramma, zoals Fiscaal-online.nl. Of verwerk uw gehele administratie (inclusief btw-aangifte en ICP-opgaaf) in een online boekhoudpakket, bijvoorbeeld e-Boekhouden.nl. U gebruikt dan het verzamelcertificaat van het boekhoud- of aangifteprogramma en hoeft zelf geen PKIoverheid-certificaat aan te schaffen.
Het PKIoverheid-certificaat is bij elke CSP hetzelfde. De gebruikersvoorwaarden, prijzen, ondersteuning en benodigde aanvraagformulieren verschillen per leverancier.
Er zijn twee verschillende PKIoverheid-certificaten: G2 en G3.
G3 zijn de nieuwste certificaten en zullen de standaard worden vanaf 2018. Indien mogelijk kiest u altijd voor een G3 certificaat.
Bij Digidentity is de registratie binnen 1 dag geregeld waar en wanneer u maar wilt. De registratie verloopt volledig digitaal via de website en de app.
Bij de andere aanbieders is de gemiddelde doorlooptijd 2 weken. Let op: dit is een gemiddelde doorlooptijd. De procedure kan langer duren. De certificaatbeheerder van uw organisatie moet namelijk geïdentificeerd worden. Dit gebeurt vaak bij u op locatie, waarbij de beheerder een geldig legitimatiebewijs moet laten zien. Deze identificatie moet ingepland worden, na deze afspraak wordt de procedure voortgezet. Het is dus ook van uw beschikbaarheid afhankelijk hoe lang de procedure duurt.
U heeft een specifiek PKIoverheid-certificaat nodig voor communicatie met de overheid. Andere PKI-certificaten zijn niet geschikt, omdat deze niet zijn uitgegeven door een leverancier die door de overheid is goedgekeurd en gecontroleerd.
BAPI-certificaten zijn niet meer geldig. U kon uw btw-aangifte en opgave ICP al sinds 2014 niet meer via BAPI doen. Sinds 31 december 2016 is het ook niet meer mogelijk de inkomsten- en vennootschapsbelasting via het BAPI-kanaal in te sturen. De aangifte loonheffingen en jaarloonopgaaf moeten sinds 1 maart 2017 gedaan worden met SBR, via Digipoort. Hierbij heeft u een PKIoverheid-certificaat nodig. Het BAPI-kanaal is niet meer te gebruiken.
Er zijn certificaten met een geldigheid van 1, 2 of 3 jaar.
Over het algemeen is een driejarig certificaat goedkoper dan een certificaat dat u jaarlijks moet verlengen.